Thuiswerken met een budget voor een thuiswerkplek was voor de coronatijd feitelijk alleen bekend bij grotere bedrijven die HNW (oftewel Het Nieuwe Werken) hebben ingevoerd. In deze situatie is de kantoorruimte erop aangepast dat iedereen 50% thuiswerkt. In zo’n geval is er 50% minder kantoor ruimte nodig en is het voordeliger om bij de medewerker zelf een thuiswerkplek in te richten. Het scheelt immers ook reiskosten en kantoorruimte. In veel gevallen krijgen de fulltimers dan (uitleen)spullen om hun thuiskantoor in te richten.
Het Nieuwe Werken
Door corona hebben bedrijven een (veel te) snelle verandering naar thuiswerken moeten maken, waardoor er geen geld voor thuiswerkplekken beschikbaar was en nu veel mensen thuis niet ergonomisch werken. Veel mensen pakken hun laptopje en gaan aan de keukentafel zitten en op eetkamerstoel zitten. Of nog erger met de laptop op schoot op de bank of vanuit bed! De keukentafel is prima voor een dagje, maar funest voor je lichaam als je dagelijks aan een verkeerde hoogte qua tafel zit en je geen goede ondersteuning voor je rug hebt. Door die snelle transitie naar het thuiswerken is het begrijpelijk dat er vanuit bedrijven geen budgetten zijn voor goede bureaus en bureaustoelen. Toch kan het resultaat voor het bedrijf verkeerd uitpakken, wanneer de medewerker klachten ervaart. Dit kan leiden tot hogere kosten (ziekteverzuim), dan het budget wat oorspronkelijk naar een goede thuiswerkplek had kunnen gaan.
Verantwoordelijkheid
Ik begrijp dat een werkgever vanwege de corona niet altijd en iedereen kan voorzien van dure bureaus en ergonomische stoelen. Het is niet zo dat bedrijven ineens 50% van hun kantoorruimte weg kunnen doen -sommige zitten vast aan kooppanden die ze niet kwijt kunnen of langere huurcontracten- om vervolgens thuiswerkplekken in te kunnen richten. En als er al wel bezuinigd kan worden op kantoorruimte dan kan het natuurlijk zo zijn dat een werkgever met andere financiële tegenvallers te maken kan hebben. Als de medewerker hier tegenaan loopt kan hij natuurlijk ook zelf de verantwoordelijkheid nemen en zelf met slimme trucs zijn werkplek aanpassen. De medewerker heeft tenslotte ook zelf baat bij een goede gezondheid. Dit hoeft niet altijd duur te zijn. Sommige dingen zijn eenvoudig op te lossen om het thuiswerken (ergonomisch) aangenamer te maken.
Slimme oplossingen
Ik zie sinds corona veel meer mensen in mijn praktijk met ‘thuiswerkklachten’. Dit kan uiteenlopen van gespannen schouders en nekklachten, tot onderrug of juist spierpijnen. Ik kan de klachten verhelpen, maar als er niets veranderd aan de thuiswerklek van de cliënt komen de klachten weer terug. Ik geef aan dat een goede werkplek belangrijk is. Soms is het aansluiten van een oude monitor al voldoende om je nek recht te houden, in plaats van dat kleine schermpje van de laptop. En soms zijn er eenvoudige oplossingen, zoals een laptopstandaard. Ik gebruik bijvoorbeeld de Bräda van IKEA (en nee… dit is geen reclame). Voor minder dan 5 euro staat mijn scherm nu op de goede hoogte. Ik gebruik hierbij een los toetsenbord wat ik ooit heb bewaard van mijn oude desktop computer en een muismatje met polsondersteuning, die April ooit op de markt heeft gekocht voor een paar euro. Ik heb ooit mijn eetkamertafel al eens verhoogd met simpele houten blokken en in dezelfde witte kleur geverfd als de poten, omdat ik wist dat dit ook mijn werkplek zou worden. Voor minder dan 20 euro (ja ik gebruik verf van de Action) is mijn thuiswerkplek aan de eettafel ingericht.
Monitoren
Maar ik kan nog goedkopere voorbeelden noemen. April heeft een tijdje een monitor gehad die te laag was. In theorie moet de monitor op ooghoogte moet staan. Als je blind typt, moet de bovenkant van het scherm op ooghoogte staan. Als je niet blind typt, dan moet de bovenzijde van het beeldscherm 10 tot 15 cm lager worden gezet. April kon de monitor niet hoger zetten en heeft er een pak printpapier onder gezet. Zo stond de monitor op de goede hoogte en kon ze zonder nekklachten werken.
Arbopaspoort
Wil je weten wat voor jou de perfecte hoogte van je stoel, tafel of monitor is? Laat jezelf altijd een arbopaspoort aanmeten door je bedrijfsarts voor een goede houding.
Beweging
En nog belangrijker is voldoende beweging tijdens het werken. Zorg ervoor dat je niet te lang in dezelfde houding zit. Het is belangrijk dat je tussendoor even opstaat. Voer je telefoongesprek bijvoorbeeld eens staand of loop eens vaker naar de keuken voor een kop koffie/thee (tip: gebruik kleinere kopjes, dan moet je vaker lopen om je 2 liter water per dag binnen te krijgen).
Nog meer tips
Wil je tips over bewegen om ‘thuiswerkklachten’ te voorkomen? Lees dan dit blog met oefeningen voor thuiswerkers. Maar dit kan natuurlijk ook van toepassing zijn als je bijvoorbeeld een zittend beroep hebt op kantoor of bijvoorbeeld als je de hele dag aan het werk bent als schoonheidsspecialiste en lang in dezelfde houding zit.
Stay strong! Take care. – Rob